cookieImage
2025-2026 / LGER0202-1

English literature b: Intermedial approaches to literature and culture

Duration

30h Th

Number of credits

 Master in modern languages and literatures : Germanics, research focus5 crédits 
 Master in modern languages and literatures : general, reasearch focus5 crédits 
 Master in modern languages and literatures: Germanics, teaching focus (Réinscription uniquement, pas de nouvelle inscription)5 crédits 
 Master in modern languages and literatures : general, teaching focus (Réinscription uniquement, pas de nouvelle inscription)5 crédits 
 Master in modern languages and literatures: general, professional focus in Oriental studies (China/Japan)5 crédits 
 Master in multilingual communication, professional focus in intercultural and international organization communication (Réinscription uniquement, pas de nouvelle inscription)5 crédits 
 Master in multilingual communication, professional focus in digital media education5 crédits 
 Master in multilingual communication, professional focus in economic and social communication (Réinscription uniquement, pas de nouvelle inscription)5 crédits 
 Master in multilingual communication, professional focus in corporate and non-profit communication5 crédits 
 Master in multilingual communication, professional focus in language and culture5 crédits 
 Master in multilingual communication, professional focus in political communication and international organisations5 crédits 
 Master in modern languages and literatures : general, professional focus in translation5 crédits 
 Master in modern languages and literatures : Germanics, professional focus in translation5 crédits 
 Master in modern languages and literatures : German, Dutch and English (60 ECTS)5 crédits 
 Master in modern languages and literatures : general (60 ECTS)5 crédits 
 Master of education, Section 4: Modern languages: English-Dutch5 crédits 
 Master of education, Section 4: Modern languages: English-German5 crédits 
 Master of education, Section 4: Modern languages: English-Italian5 crédits 
 Master of education, Section 4: Modern languages: English-Spanish5 crédits 

Lecturer

Michel Delville

Language(s) of instruction

English language

Organisation and examination

Teaching in the first semester, review in January

Schedule

Schedule online

Units courses prerequisite and corequisite

Prerequisite or corequisite units are presented within each program

Learning unit contents

Ce séminaire explore la figure du fantôme à travers la littérature, le cinéma et la théorie, en retraçant son évolution du théâtre de la première modernité à la fiction et au cinéma contemporains. En s'appuyant sur des concepts théoriques fondamentaux - notamment l'inquiétante étrangeté chez Freud et l'hantologie derridienne - les étudiantes examineront comment les fantômes opèrent non seulement comme figures surnaturelles, mais aussi en tant que symptômes culturels d'un traumatisme non résolu, d'une histoire refoulée ou d'un deuil impossible.

Nous étudierons des œuvres littéraires fondatrices telles que le Hamlet de Shakespeare, les nouvelles et poèmes d'Edgar Allan Poe, The Turn of the Screw de Henry James et Beloved de Toni Morrison. La poésie et les nouvelles de Charles Dickens, Emily Dickinson, Christina Rossetti, Charlotte Perkins Gilman et Elizabeth Jennings viendront enrichir l'exploration du langage spectral, de la mémoire et de l'absence.

Le cours s'intéressera également à la représentation du fantôme dans les arts visuels - de la photographie spirite victorienne et du cinéma muet aux réinterprétations modernes comme The Others et The Shining, lesquels seront analysés sous l'angle des thèmes de la possession, de la répétition, du genre, de la race et des politiques de la mémoire.

À l'issue du semestre, les étudiantes auront acquis une compréhension critique du fantôme non seulement comme motif narratif, mais aussi en tant que problème philosophique et esthétique : que signifie être hantée ? Que reste-t-il qui refuse d'être enterré ? Et comment les morts s'expriment-ils à travers les vivants dans l'art et la culture ?

Learning outcomes of the learning unit

Prerequisite knowledge and skills

Planned learning activities and teaching methods

Mode of delivery (face to face, distance learning, hybrid learning)

Course materials and recommended or required readings

Platform(s) used for course materials:
- MyULiège


Further information:

William Shakespeare, Hamlet

Henry James, The Turn of the Screw

Toni Morrison, Beloved

+ a selection of poems and short stories

Any session :

- In-person

written exam ( open-ended questions )

- Remote

written work

- If evaluation in "hybrid"

preferred remote


Additional information:

one final research paper

Work placement(s)

Organisational remarks and main changes to the course

Contacts

mdelville@uliege.be
 

Association of one or more MOOCs