Durée
30h Th
Nombre de crédits
Enseignant
Langue(s) de l'unité d'enseignement
Langue anglaise
Organisation et évaluation
Enseignement au premier quadrimestre, examen en janvier
Horaire
Unités d'enseignement prérequises et corequises
Les unités prérequises ou corequises sont présentées au sein de chaque programme
Contenus de l'unité d'enseignement
This seminar explores the figure of the ghost across literature, film, and theory, tracing its evolution from early modern drama to contemporary fiction and cinema. Beginning with foundational theoretical concepts-including Freud's uncanny and Derrida's hauntology-students will examine how ghosts function not only as supernatural beings, but as cultural symptoms of unresolved trauma, repressed history, and impossible mourning.
We will investigate seminal literary works such as Shakespeare's Hamlet, Poe's short fiction and poetry, Henry James's The Turn of the Screw, and Toni Morrison's Beloved. Poetry and short fiction by Charles Dickens, Emily Dickinson, Christina Rossetti, Charlotte Perkins Gilman and Elizabeth Jennings will expand the course's exploration of spectral language, memory, and absence.
The course also examines the ghost in visual media-from Victorian spirit photography and early silent films to modern interpretations such as The Others and The Shining. Genre-defining horror narratives will be discussed in relation to themes of possession, repetition, gender, race, and the politics of remembrance.
By the end of the term, students will have a critical understanding of the ghost not merely as a trope, but as a philosophical and aesthetic problem: what does it mean to be haunted? What refuses to be buried? And how do the dead speak through the living in art and culture?
Acquis d'apprentissage (objectifs d'apprentissage) de l'unité d'enseignement
Savoirs et compétences prérequis
Activités d'apprentissage prévues et méthodes d'enseignement
Mode d'enseignement (présentiel, à distance, hybride)
Supports de cours, lectures obligatoires ou recommandées
Plate-forme(s) utilisée(s) pour les supports de cours :
- MyULiège
Informations complémentaires:
William Shakespeare, Hamlet (the Arden edition)
Henry James, The Turn of the Screw (any edition)
Toni Morrison, Beloved (any edition)
+ a selection of poems and short stories
Modalités d'évaluation et critères
Toutes sessions confondues :
- En présentiel
évaluation écrite ( questions ouvertes )
- En distanciel
travail à rendre
- Si évaluation en "hybride"
préférence en distanciel
Explications complémentaires:
one final research paper
Stage(s)
Remarques organisationnelles et modifications principales apportées au cours
Contacts
mdelville@uliege.be