2023-2024 / ARCH0124-1

Introduction to the history of philosophy in its relationship to architecture

Duration

24h Th

Number of credits

Lecturer

Language(s) of instruction

French language

Organisation and examination

Teaching in the second semester

Schedule

Schedule online

Units courses prerequisite and corequisite

Prerequisite or corequisite units are presented within each program

Learning unit contents

Rationality, like architecture, has its own story to tell. In this introductory course, we will try to show how these concepts have been linked since the Greeks began thinking about "archè". Through this course, which spans pre-Soctratic thought through to Hegel, we will take a snap shot look at a few broad periods and a few main philosophical figures. The aim is to highlight what underlies our "Western" way of thinking and, above all, to clarify the concepts and problems which are pre-requisites for training to be an architect.

Learning outcomes of the learning unit

Au terme du cours, les étudiants devraient pouvoir répondre à des questions portant sur la spécificité de telle ou telle période de l' histoire de la philosophie, sur l'apport de telle école ou de tel philosophe majeur, sur le sens d'un concept (tout ce qui précède ayant été vu au cours), ou encore sur l'interprétation à donner à un extrait de texte... Ils devraient également être à même d'opérer des recoupements entre les différentes parties du cours.

Prerequisite knowledge and skills

Aucun

Planned learning activities and teaching methods

Le cours sera essentiellement donné sous forme magistrale (avec l'aide de power point, d'extraits de documentaires,...).

Mode of delivery (face to face, distance learning, hybrid learning)

Recommended or required readings

Des notes reprenant la structure et les grandes lignes du cours sont disponibles - elles s'accompagnent aussi d'un portefeuille de lectures (extraits d'ouvrage ou articles). Des conseils de lectures seront donnés en cours d'année. A titre d'exemple : Châtelet Fr., Une histoire de la raison, Seuil, 2001.

Any session :

- In-person

written exam ( open-ended questions )

- Remote

written exam ( open-ended questions )

- If evaluation in "hybrid"

preferred remote


Additional information:

Any session :
- In-person
written exam ( open-ended questions )
- Remote
written exam ( open-ended questions )
- If evaluation in "hybrid"
preferred remote

Work placement(s)

Organisational remarks and main changes to the course

Contacts

Association of one or more MOOCs