cookieImage
2025-2026 / GEST3162-1

Principles of management

Durée

30h Th, 25h Proj.

Nombre de crédits

 Master : ingénieur civil physicien, à finalité approfondie5 crédits 
 Master : ingénieur civil en aérospatiale, à finalité spécialisée en "aerospace engineering"5 crédits 
 Master : ingénieur civil biomédical, à finalité spécialisée5 crédits 
 Master : ingénieur civil en chimie et science des matériaux, à finalité spécialisée en Chemical Engineering5 crédits 
 Master : ingénieur civil des constructions, à finalité spécialisée en "civil engineering"5 crédits 
 Master en sciences informatiques, à finalité spécialisée en "computer systems security"5 crédits 
 Master en science des données, à finalité spécialisée5 crédits 
 Master : ingénieur civil électricien, à finalité spécialisée en "electronic systems and devices"5 crédits 
 Master : ingénieur civil en génie de l'énergie à finalité spécialisée en Energy Conversion5 crédits 
 Master : ingénieur civil électromécanicien, à finalité spécialisée en énergétique (Réinscription uniquement, pas de nouvelle inscription)5 crédits 
 Master : ingénieur civil électricien, à finalité spécialisée "Smart grids"5 crédits 
 Master : ingénieur civil en science des données, à finalité spécialisée5 crédits 
 Master : ingénieur civil en informatique, à finalité spécialisée en "management"5 crédits 
 Master : ingénieur civil en informatique, à finalité spécialisée en "intelligent systems"5 crédits 
 Master : ingénieur civil mécanicien, à finalité spécialisée en matériaux et fabrication5 crédits 
 Master en sciences informatiques, à finalité spécialisée en "management"5 crédits 
 Master : ingénieur civil mécanicien, à finalité spécialisée en mécatronique5 crédits 
 Master : ingénieur civil mécanicien, à finalité spécialisée en technologies durables en automobile5 crédits 
 Master : ingénieur civil des mines et géologue, à finalité spécialisée en géologie de l'ingénieur et de l'environnement5 crédits 
 Master : ingénieur civil des mines et géologue, à finalité spécialisée en géologie de l'ingénieur et de l'environnement (Co-diplomation avec l'Université polytechnique de Madrid)5 crédits 
 Master : ingénieur civil en génie de l'énergie à finalité spécialisée en Energy Networks5 crédits 
 Master : ingénieur civil électricien, à finalité spécialisée en Neuromorphic Engineering5 crédits 
 Master : ingénieur civil des mines et géologue, à finalité spécialisée en ressources minérales et recyclage5 crédits 
 Master : ingénieur civil des mines et géologue, à finalité spécialisée en ressources minérales et recyclage (Co-diplomation avec l'Université polytechnique de Madrid)5 crédits 
 Master : ingénieur civil en informatique, à finalité spécialisée en "computer systems security"5 crédits 
 Master : ingénieur civil mécanicien, à finalité spécialisée en "Advanced Ship Design" (EMSHIP+, Erasmus Mundus - Réinscription uniquement, pas de nouvelle inscription)5 crédits 
 Master en sciences informatiques, à finalité spécialisée en "intelligent systems"5 crédits 
 Master en sciences spatiales, à finalité spécialisée5 crédits 

Enseignant

Michaël Parmentier, Willem Standaert

Langue(s) de l'unité d'enseignement

Langue anglaise

Organisation et évaluation

Enseignement au premier quadrimestre, examen en janvier

Horaire

Horaire en ligne

Unités d'enseignement prérequises et corequises

Les unités prérequises ou corequises sont présentées au sein de chaque programme

Contenus de l'unité d'enseignement

Today's dynamic business world presents managers with an array of complex and exciting challenges, such as globalization, workforce diversity and scarce resources. 

This introduction to Strategy and (People and Product) Management will help engineers influence top-level strategy as a technical leader or senior manager, lead and manage technical teams, and increase the value derived from research and development, and technical operations.

Management is the art and science of helping individuals achieve their goals together. Managers in an organization determine where their organization is going and how it gets there. Put differently, managers formulate strategies and implement those strategies. This course provides a framework for understanding the opportunities and challenges involved in both managing and being managed, and it will help you to be a more effective contributor to organizations that you join.

Over the course of the program, you will develop foundational skills and knowledge in various area of business management, and learn how to apply these tools to your particular industry or role. 

During this course, you will learn how to: 

  • Plan and implement effective strategies
  • Lead innovation through its lifecycle
  • Strategize and communicate marketing initiatives
  • Develop frameworks for evaluating and initiating sustainability strategies
  • Develop high-performing teams and organizations
  • Leverage teams' motivation and well-being
Armed with these tools and frameworks, you'll be prepared to face new challenges - and embrace new opportunities - that demand a management mindset. 

Designed for students in the fields of science and engineering, this course provides an introduction to business concepts and industry-specific tools and frameworks. 

Acquis d'apprentissage (objectifs d'apprentissage) de l'unité d'enseignement

Depending on the department and the program of study, this course may be a prerequisite to an internship. The internship is intended to give students a chance to consolidate and extend what they have learned in class by working in a professional setting.

Through this course, students develop competence in:

  • Defining and applying core concepts of management
  • Applying academic knowledge and critical thinking skills to address situations and challenges that arise in 21st-century work environments
  • Developing and executing an internship paper integrating analysis inspired by experiential learning (i.e. an internship) with knowledge gained from an academic discipline
  • Exploring how off-campus work experience contributes to a graduate's intellectual, personal, and professional development and informs future career choices
Ce cours contribue aux acquis d'apprentissage II.1, II.2, III.4, III.6, V.1, V.2, V.3, VI.1, VI.2, VI.3, VII.1, VII.4, VII.5, VII.6 du programme d'ingénieur civil.

Savoirs et compétences prérequis

None

Activités d'apprentissage prévues et méthodes d'enseignement

The following topics are covered:

  • General Management - Business Strategy - Marketing Management - Innovation Management - Sustainability Management - Willem Standaert
  • Leadership & People Management - Michaël Parmentier
This course is taught in English. 

Mode d'enseignement (présentiel, à distance, hybride)

Combinaison d'activités d'apprentissage en présentiel et en distanciel


Explications complémentaires:

Face to face and online

Supports de cours, lectures obligatoires ou recommandées

Plate-forme(s) utilisée(s) pour les supports de cours :
- eCampus
- MyULiège
- Microsoft Teams

Modalités d'évaluation et critères

Examen(s) en session

Toutes sessions confondues

- En présentiel

évaluation écrite ( QCM )

- En distanciel

évaluation écrite ( QCM )


Informations complémentaires:

First session:

Group Assignment: Understanding Management in Practice
Students work in teams to analyze how companies approach strategy, innovation, sustainability, and people management through stakeholder interviews and secondary sources. Findings are presented in a short group video and individual reflection, linking management concepts to real-world practice and future engineering careers.

Individual, timed, closed book, multiple-choice questionnaire (MCQ) test

Covering all subjects thaught during the course, including from guest lectures.

The final score of the first session will be a combination of the group assignment (25%) and the MCQ (75%).

Second session:

The second sitting will be scheduled in the August-September retake period. The final score for the second sitting is based only (100%) on a MCQ test.

The MCQ tests are organized using the University's SMART system and there will be no guessing penalty.

Feedback on the grades will be provided based on an individual appointment.

No transfer of partial grades from previous years will be allowed.

Stage(s)

Remarques organisationnelles et modifications principales apportées au cours

Classes are scheduled during the fall term, on Monday mornings 9 AM - 12 PM. Please check on Celcat for room details.

Course announcements and material will be posted on eCampus.

Contacts

For general questions, please email: willem.standaert@uliege.be

For questions about the first partim, please email: willem.standaert@uliege.be

For questions about the second partim, please email: michael.parmentier@uliege.be

Office hours: by appointment only.

Association d'un ou plusieurs MOOCs