cookieImage
2025-2026 / GEOL1044-1

Raw Materials in a Circular Economy

Durée

26h Th, 26h Pr, 1j T. t.

Nombre de crédits

 Master : ingénieur civil en chimie et science des matériaux, à finalité spécialisée en Advanced Materials - Innovative Recycling5 crédits 
 Master : ingénieur civil des mines et géologue, à finalité spécialisée en ressources minérales et recyclage5 crédits 

Enseignant

Thomas Neron, Eric Pirard

Langue(s) de l'unité d'enseignement

Langue anglaise

Organisation et évaluation

Enseignement au premier quadrimestre, examen en janvier

Horaire

Horaire en ligne

Unités d'enseignement prérequises et corequises

Les unités prérequises ou corequises sont présentées au sein de chaque programme

Contenus de l'unité d'enseignement

This course aims at exploring the full value chain and understand all steps of a product lifecycle.

Theoretical modules are intended to familiarize students with the upstream part of the value chain, with special emphasis on raw materials extration and metallurgy.

- Introduction to Georesources

- Minerals and Rocks

- Ores and Mineral Deposits

- Commodities and Criticality

- Geopolitics of Raw Materials

- Mineral Supply Chains

- Waste and the Linear Economy

Thereafter, students are introduced to Lifecycle Thinking and the Circular Economy paradigm.

- Circular Economy

- Resources for the Energy Transition

- Lifecycle Impact Assessment

- Recycling Indicators

- CE Business Models 

 

Acquis d'apprentissage (objectifs d'apprentissage) de l'unité d'enseignement

Compréhension de la littérature scientifique relative aux ressources minérales

Maîtrise des notions de ressources / réserves et de criticité des matières premières

Ce cours contribue aux acquis d'apprentissage I.2, II.1, II.2, III.2, III.3, III.4, IV.3, IV.5, V.1, V.2, V.3, VI.1, VI.2, VI.3, VI.4, VII.1, VII.2, VII.3, VII.4, VII.5, VII.6 du programme d'ingénieur civil des mines et géologue.

 

Savoirs et compétences prérequis

Activités d'apprentissage prévues et méthodes d'enseignement

Mode d'enseignement (présentiel, à distance, hybride)

Cours donné exclusivement en présentiel


Informations complémentaires:

Ce cours combine des séances théoriques et un apprentissage par projet avec restitution orale et écrite.

Supports de cours, lectures obligatoires ou recommandées

Plate-forme(s) utilisée(s) pour les supports de cours :
- eCampus


Informations complémentaires:

PowerPoints provided by lecturers

SPICE Textbook Sustainable Processes in Circular Economy, Chagnes A. (Ed), Elsevier, 2025

Modalités d'évaluation et critères

Examen(s) en session

Toutes sessions confondues

- En présentiel

évaluation orale

Travail à rendre - rapport

Autre : Mid-semester written report evaluated through oral Q/A session


Informations complémentaires:

Groups of 2 (max 3) students will be assigned a given product.
They will have to explore both the upstream and the downstream part of the value chain.
The aim being to do a tear down, understand how the product was assembled, under which  conditions, with which metals, and how it will be collected/remanufactured/recycled at end-of-life.
 
The project consists of two parts:

  • Part I. Individual report analysing the upstream part of the value chain for a given metal in two different countries/contexts: (raw materials occurence, resources, extraction, processing, environmental/social impacts, traceability, etc.)
  • Part II: Group report on the downstream part of the product lifecycle considering two different countries (product market, regulations for disposal/collection at end of life, 'R' strategies, circularity, etc.)
 
Deadlines and assessments :
 
Part I report (upstream) due for autumn break:

  • To be presented orally after autumn break,
    followed by an in depth question/answer session
  • Contribution to the final mark for the course : report (10%) oral (40%)
Part II report (downstream) due for end of semester:

  • To be presented orally during exam session,
    followed by an in depth question/answer session
  • Contribution to the final mark for the course : report (10%) oral (40%)

Stage(s)

Remarques organisationnelles et modifications principales apportées au cours

Contacts

Dr Thomas NERON

Teaching & Research assistant

GeMMe
Sart Tilman B52

e-mail : thomas.neron@uliege.be

Association d'un ou plusieurs MOOCs