Durée
26h Th, 26h Pr, 1j T. t.
Nombre de crédits
Enseignant
Langue(s) de l'unité d'enseignement
Langue anglaise
Organisation et évaluation
Enseignement au premier quadrimestre, examen en janvier
Horaire
Unités d'enseignement prérequises et corequises
Les unités prérequises ou corequises sont présentées au sein de chaque programme
Contenus de l'unité d'enseignement
This course aims at exploring the full value chain and understand all steps of a product lifecycle.
Theoretical modules are intended to familiarize students with the upstream part of the value chain, with special emphasis on raw materials extration and metallurgy.
- Introduction to Georesources
- Minerals and Rocks
- Ores and Mineral Deposits
- Commodities and Criticality
- Geopolitics of Raw Materials
- Mineral Supply Chains
- Waste and the Linear Economy
Thereafter, students are introduced to Lifecycle Thinking and the Circular Economy paradigm.
- Circular Economy
- Resources for the Energy Transition
- Lifecycle Impact Assessment
- Recycling Indicators
- CE Business Models
Acquis d'apprentissage (objectifs d'apprentissage) de l'unité d'enseignement
Compréhension de la littérature scientifique relative aux ressources minérales
Maîtrise des notions de ressources / réserves et de criticité des matières premières
Ce cours contribue aux acquis d'apprentissage I.2, II.1, II.2, III.2, III.3, III.4, IV.3, IV.5, V.1, V.2, V.3, VI.1, VI.2, VI.3, VI.4, VII.1, VII.2, VII.3, VII.4, VII.5, VII.6 du programme d'ingénieur civil des mines et géologue.
Savoirs et compétences prérequis
Activités d'apprentissage prévues et méthodes d'enseignement
Mode d'enseignement (présentiel, à distance, hybride)
Cours donné exclusivement en présentiel
Informations complémentaires:
Ce cours combine des séances théoriques et un apprentissage par projet avec restitution orale et écrite.
Supports de cours, lectures obligatoires ou recommandées
Plate-forme(s) utilisée(s) pour les supports de cours :
- eCampus
Informations complémentaires:
PowerPoints provided by lecturers
SPICE Textbook Sustainable Processes in Circular Economy, Chagnes A. (Ed), Elsevier, 2025
Modalités d'évaluation et critères
Examen(s) en session
Toutes sessions confondues
- En présentiel
évaluation orale
Travail à rendre - rapport
Autre : Mid-semester written report evaluated through oral Q/A session
Informations complémentaires:
Groups of 2 (max 3) students will be assigned a given product.
They will have to explore both the upstream and the downstream part of the value chain.
The aim being to do a tear down, understand how the product was assembled, under which conditions, with which metals, and how it will be collected/remanufactured/recycled at end-of-life.
The project consists of two parts:
- Part I. Individual report analysing the upstream part of the value chain for a given metal in two different countries/contexts: (raw materials occurence, resources, extraction, processing, environmental/social impacts, traceability, etc.)
- Part II: Group report on the downstream part of the product lifecycle considering two different countries (product market, regulations for disposal/collection at end of life, 'R' strategies, circularity, etc.)
Deadlines and assessments :
Part I report (upstream) due for autumn break:
- To be presented orally after autumn break,
followed by an in depth question/answer session - Contribution to the final mark for the course : report (10%) oral (40%)
- To be presented orally during exam session,
followed by an in depth question/answer session - Contribution to the final mark for the course : report (10%) oral (40%)
Stage(s)
Remarques organisationnelles et modifications principales apportées au cours
Contacts
Dr Thomas NERON
Teaching & Research assistant
GeMMe
Sart Tilman B52
e-mail : thomas.neron@uliege.be