cookieImage
2025-2026 / GCER2202-1

Blockchain & Big Data

Durée

36h Th

Nombre de crédits

 Executive Master International MBA (non organisé en 2025-2026)5 crédits 
 Executive Master in Private Equity and Other Alternative Asset Classes5 crédits 
 Executive Master in Technological Innovation Management5 crédits 

Enseignant

Langue(s) de l'unité d'enseignement

Langue anglaise

Organisation et évaluation

Enseignement durant l'année complète

Horaire

Horaire en ligne

Unités d'enseignement prérequises et corequises

Les unités prérequises ou corequises sont présentées au sein de chaque programme

Contenus de l'unité d'enseignement

Day 1 (18 :30-21 :30): Bitcoin, Blockchain and Big Data use cases

Day 2 (18 :30-21 :30): Consensus algorithms Part 1/2

Day 3 (18 :30-21 :30): Consensus algorithms Part 2/2

Day 4 (18 :30-21 :30): Ethereum programming

Day 5 (18 :30-21 :30): Security and privacy

Day 6 (18 :30-21 :30): Applied programming techniques

Day 7 (18 :30-21 :30): Introduction to relevant languages and protocols

Day 8 (18 :30-21 :30): Mid-term test

Day 9 (18 :30-21 :30): Business case / Technology session

Day 10 (18 :30-21 :30): Code development Part 1/2

Day 11 (18 :30-21 :30): Code development Part 2/2

Day 12 (18 :30-21 :30): Final project pitch presentation

Acquis d'apprentissage (objectifs d'apprentissage) de l'unité d'enseignement

Upon successful completion of this course, participants will be able to :

? To understand the opportunities but also limits of blockchain technology and big data,

? Understand the elements of writing simple blockchain applications using the Ethereum platform,

? Appreciate the basic theory on consensus protocols,

? Develop basic monitoring tools,

? Understand the economic issues and incentives of decentralised applications and big data,

? Discuss governance approaches for blockchain based applications

? Advanced topics time allowing: Ripple Interledger protocol, Tezos governance model,

Savoirs et compétences prérequis

Activités d'apprentissage prévues et méthodes d'enseignement

Interactive lectures and exercises.

Mode d'enseignement (présentiel, à distance, hybride)

Cours donné exclusivement en présentiel


Informations complémentaires:

In-class interactive lectures and exercises.

Supports de cours, lectures obligatoires ou recommandées

Autre(s) site(s) utilisé(s) pour les supports de cours
- Moodle HEC Executive (https://exed.hec.uliege.be/)


Informations complémentaires:

Obligatory :

Class notes presented on Power Point
Text book: A Practical Guide to Developing Business, Law, and
Technology Solutions by Michael Wuehler, Solomon Lederer, Rene
Madsen, Kedar Lyer, Paul R. Allen, Joseph J. Bambara
Faculty will present supplemental readings throughout the course

The grades will be made available online on Moodle.

Modalités d'évaluation et critères

Examen(s) en session

Toutes sessions confondues

- En présentiel

évaluation écrite ET évaluation orale


Informations complémentaires:

? Understanding of the concepts and their application through Class Participation (10%),

? In-class Mid-term Exam (40%),

? Team assignment (50%).

Stage(s)

Remarques organisationnelles et modifications principales apportées au cours

Contacts

Association d'un ou plusieurs MOOCs