2018-2019 / MARK0781-2

Strategic Marketing Seminar

Durée

30h Th

Nombre de crédits

 Master en sciences de gestion, à finalité spécialisée en droit et gestion5 crédits 
 Master en sciences de gestion, à finalité spécialisée en droit5 crédits 
 Master en sciences de gestion, à finalité5 crédits 
 Master en ingénieur de gestion, à finalité5 crédits 
 Master en sciences de gestion5 crédits 

Enseignant

Anne-Christine   Cadiat, Cécile Delcourt, Laurence Dessart, Michael Ghilissen

Langue(s) de l'unité d'enseignement

Langue anglaise

Organisation et évaluation

Enseignement au premier quadrimestre, examen en janvier

Horaire

Horaire en ligne

Unités d'enseignement prérequises et corequises

Les unités prérequises ou corequises sont présentées au sein de chaque programme

Contenus de l'unité d'enseignement

// Voir version anglaise (cours exclusivement donné en anglais)

Acquis d'apprentissage (objectifs d'apprentissage) de l'unité d'enseignement

Overall objectives
At the end of the seminar you will be able to:

  • Understand and apply key strategic marketing concepts such as segmentation, targeting, and positioning.
  • Identify and analyze current marketing issues
  • Familiarize yourself with the most important manager's responsibility: decision-making
Key learning outcomes
The Strategic Marketing seminar contributes to the following Key Learning Outcomes (KLO):
  • Strategy (KLO1): Establish a strategy in order to optimize the value chain of a company...
    ... based on the analysis of its financial and economic context. ... taking into account its political, social, and societal context. ... taking into account its legal constraints. ... adopting the position of a marketing specialist. ... demonstrating a critical mind and scientific precision.
  • Implementation (KLO2): Take charge of the everyday management of a company, and more especially of a project related to strategic marketing...
    ... working efficiently in an international and multidisciplinary team, among others in a leading position. ... analyzing one's managerial practice with a critical and ethical mind.
  • Communication (KLO4): Communicate efficiently about a company...
    ... in at least two languages, including English and French. ... taking into account the multicultural and international features of their environment.
  • Adaptability (KLO5): Adapt one's managerial practice to the needs of a fast-evolving world...
    ... being conscious of its societal, economic, political, and environmental issues. ... showing curiosity and a scientific precision of academic level. ... showing creativity, autonomy, and entrepreneurial spirit. ... developing one's expertise in a lifelong learning perspective.

Savoirs et compétences prérequis

The students are required to participate actively during the group sessions. Accordingly, they need a good proficiency level in spoken and written English.
Each student should have followed at least one course of Basics/Principles in Marketing prior to taking the Strategic Marketing Seminar. To assess your knowledge of the theory and basic concepts in marketing, you will have to take a Multiple Choice Questionnaire test. The test will be available and conducted online on September 20, 2018 (following the introduction session), on the School's electronic platform Lol@. After logging in, click on "Quiz_Strategic_Marketing". You will then have to complete the test in a given time frame (strictly).
The quiz is a "Pass / Fail" test: Please note that you MUST pass this test to be able to take the final exam. Those who fail the quiz need to re-take it. You have several attempts to pass the test, within the fixed deadline. Needless to mention we highly recommend you to pass the quiz BEFORE the first case study.
To prepare yourself for this test, carefully read and understand the chapters of Kotler et al. (2011), Marketing Management, 14th European Edition (English version), listed in the Appendix (see Course syllabus).

Activités d'apprentissage prévues et méthodes d'enseignement

Le cours est basé sur une processus d'apprentissage par la pratique. Cette approche diffère des méthodes traditionnelles et permet, selon nous, un meilleur apprentissage et une prise de responsabilité de l'étudiant dans son auto-apprentissage. Les méthodes consistent en des lectures personnelles et des études de cas. Il n'y aura pas de séances théoriques. C'est à l'étudiant de rechercher, réviser, et comprendre les concepts jugés pertinents pour chaque cas. Nous attendons également de la part des étudiants qu'ils auto-évaluent leurs travaux, sur base des discussions qui ont lieu en classe.
Lectures personnelles: Il est fortement recommandé aux étudiants de lire les chapitres du livre de référence (Kotler et al. Marketing Management) traitant des concepts marketing liés aux cas analysés.
Etude de cas: Avant chaque session: Vous devez lire, analyser, and résoudre le cas individuellement. Afin de vous aider dans cette préparation, vous devez lire les chapitres du Kotler. Il est vivement recommandé d'appliquer les concepts and modèles présentés dans le livre de référence au cas étudié.
Chaque groupe devra préparer le cas (KLO2) et rendre via Lola une présentation reprenant les trois étapes suivantes de l'étape du diagnostic (voir le syllabus du cours sur Lol@ pour plus d'informations; KLO1&5):

  • Se familiariser avec le contexte, la situation dans laquelle l'entreprise évolue;
  • Identifier les problèmes qui nécessitent des décisions managériales;
  • Identifier les questions de recherche auxquelles l'entreprise doit répondre pour résoudre les problèmes
Pendant la session: Les chargés de cours sont libres de choisir un groupe au hasard pour présenter la résolution du cas (KLO4). Par ailleurs, chaque sous-groupe doit partager ses idées et écrire ses réponses aux questions soulevées. Le rôle du chargé de cours est de mettre les étudiants aux défis et de faciliter leur apprentissage au travers de discussions/réflexions. Pour rappel, nous attendons des étudiants qu'ils auto-évaluent leurs préparations, sur base de ces discussions en classe.
Sachez que le chargé de cours peut à tout moment questionner un étudiant durant la session. Une préparation individuelle du cas est donc fortement recommandée. Seuls les étudiants bien préparés auront le temps de répondre aux questions pendant la session. La participation active est absolument nécessaire pour profiter au maximum de la méthodologie des études de cas; il s'agit également un critère d'évaluation clé.

Mode d'enseignement (présentiel ; enseignement à distance)

Toutes les sessions se donneront en présentiel. Notez toutefois que les étudiants doivent préparer les cas à l'avance. A cette fin, les lectures personnelles et l'auto-apprentissage de concepts/modèles de base en marketing sont vivement recommandés.
 

Lectures recommandées ou obligatoires et notes de cours

Lectures obligatoires:

  • Les cas seront disponibles en ligne sur le Case Centre (www.thecasecentre.org). Attention qu'une participation financière est requise pour avoir accès aux cas (+/- €15 ; voir la procédure d'achat sur Lol@).
  • Kotler et al. (2011), Marketing Management, 14th European Edition (copie disponible à la bibliothèque Graulich)
 

Modalités d'évaluation et critères

Assessment elements:

  • Individual evaluation (80%): The final exam (KLO1&5)
  • Group evaluation (20%): The quality of your preparation ahead of the lecture, and the group active participation during the lectures (KLO2&4)
Assessment criteria:
In line with the previously mentioned KLOs, the following criteria - among others - will be used to assess the students' progress:
  • Understanding of marketing concepts (KLO1);
  • Congruent application of marketing concepts (KLO1);
  • Critical attitude (KLO1);
  • Analytical mind (KLO1);
  • The rigour, concision and depth of your analysis (KLO1);
  • The congruence and creativity of your decisions (KLO5).

Stage(s)

Remarques organisationnelles

(See the document available on Lola for all guidelines related to the organization of the seminar)
1. Final exam
First session - January:
The Strategic Marketing examination in January is a written individual exam with essay questions about two business cases.
Two new business cases will be made available before the exam date. We expect students to carefully prepare both cases in the same way we did it for the classes. On the day of the exam, students will get questions related to both business cases. The questions will be in English. However students may answer in either French or English.
How to get prepared for the final exam?

  • Carefully review the relevant chapters of Kotler's et al. textbook, Marketing Management. On one hand, refer to the chapters you had to revise for the Quiz. On the other hand, it is up to you to identify which additional chapters you should revise according to the business cases topics
  • The exam questions will be of the same style as the ones we discussed during the classes, as appropriate to the new business cases environment. Do review these discussions.
Second session - August-September:
The examination in second session is an oral individual business case presentation. The examination will last 25 minutes: a 10-minute individual presentation in front of the jury, and 15 minutes of Q&A. Similar to the first session, two new business cases will be made available about two weeks prior to the exam date.
We expect students to prepare both business cases and to upload on Lol@ a detailed preparation of the cases and a PowerPoint presentation (see the Syllabus on Lol@ for further information)
On the day of the exam, the jury will randomly choose one business case (out of two). You will then have the opportunity to present your analysis of this particular case (in English), before answering the questions of the jury (in either French or English).
The exam in second session accounts for 100% of the final grade.
2. Attendance
Attendance is compulsory; it is important to participate in every session.
We only excuse your absence to the class in case of an imperious reason (such as sickness, family emergency). We need an original and official proof such as a medical certificate. In this case, please do:
  • Inform Simon Hazée, by email, as soon as you know of the imperious situation;
  • Provide Simon Hazée (N2, rue Saint-Gilles 35 - Room 376, or scan at hazee@ulg.ac.be), as soon as possible, with the official proof of your absence to the business case session. Quality scans are allowed.
IMPORTANT: Given the importance of taking part in every session, the Article 37(§2) from the 'Academic and Examination Regulations' of the University of Liege (available here: http://bit.ly/2bMA71B) is applicable. According to this article, the teaching staff may declare students inadmissible for exams if they did not (i) physically participate in the seminar, or (ii) submitted their work in due time. Students who did not attend the seminar AND did provide an official proof may be considered eligible for the second session exam, but additional work is first required.
 
This syllabus is designed to be a guide to the class and may change during the semester depending on various factors such as the number of students registered.

Contacts

Instructors:

  • Anne-Christine Cadiat (accadiat@uliege.be)
  • Michael Ghilissen (michael.ghilissen@uliege.be) (responsible for this course)
  • Dr. Laurence Dessart (laurence.dessart@uliege.be)
Course coordinator:
Simon Hazée (simon.hazee@uliege.be). Should you have any questions with regard to the seminar, please do contact the coordinator first.