2018-2019 / INFO8006-1

Introduction to artificial intelligence

Durée

25h Th, 10h Pr, 45h Proj.

Nombre de crédits

 Bachelier en sciences de l'ingénieur, orientation ingénieur civil5 crédits 
 Bachelier en sciences informatiques5 crédits 
 Master en science des données, à finalité5 crédits 
 Master : ingénieur civil électricien, à finalité5 crédits 
 Master : ingénieur civil en informatique, à finalité5 crédits 
 Master : ingénieur civil en science des données, à finalité5 crédits 
 Master en sciences informatiques, à finalité5 crédits 
 Master en ingénieur de gestion, à finalité5 crédits 

Enseignant

Gilles Louppe

Langue(s) de l'unité d'enseignement

Langue anglaise

Organisation et évaluation

Enseignement au premier quadrimestre, examen en janvier

Horaire

Horaire en ligne

Unités d'enseignement prérequises et corequises

Les unités prérequises ou corequises sont présentées au sein de chaque programme

Contenus de l'unité d'enseignement

The course aims at giving an introduction and a overview both on artificial intelligence research and on the techniques developed over the years in order to build intelligent agents.
Lectures will be based on several chapters of the textbook "Artificial Intelligence: A modern approach" (S. Russel and P. Norvig) used worldwide since 1995 in order to teach essentials of AI. Some recent developments not included in this textbook will also by covered.
Topics to be covered:

  • Foundations of Artificial Intelligence
  • Solving problems by searching
  • Constraint satisfaction problems
  • Games and adversarial search
  • Representing uncertain knowledge
  • Inference in Bayesian networks
  • Reasoning over time
  • Making decisions
  • Learning
  • Communication
  • Perception
  • Artificial General Intelligence and beyond

Acquis d'apprentissage (objectifs d'apprentissage) de l'unité d'enseignement

At the end of the course, the student will have a general overview of the broad field of artificial intelligence. He/she will have studied well-established algorithms for intelligent agents (both in theory and in practice), and will also have become familiar with some of the many open questions and challenges of the field.

Savoirs et compétences prérequis

Programming experience. Probability and statistics.

Activités d'apprentissage prévues et méthodes d'enseignement

  • Theoretical lectures
  • Exercise sessions
  • Reading assignment
  • Programming projects (e.g., implement algorithms for an intelligent agent operating in a game, such as Pacman)

Mode d'enseignement (présentiel ; enseignement à distance)

Lectures will taught face-to-face. Projects will be carried out remotely.

Lectures recommandées ou obligatoires et notes de cours

Slides will be made publicly available on GitHub during the semester.
The course will be based on "Artificial Intelligence: A modern approach", Stuart Russell, Peter Norvig, Third Edition, 2010. This book is highly recommended.

Modalités d'évaluation et critères

  • Exam (60%)
  • Reading assignment (10%)
  • Programming projects (30%)
The reading assingment and the programming projects are mandatory for presenting the exam. 

Stage(s)

Remarques organisationnelles

The website for the course is https://github.com/glouppe/info8006-introduction-to-ai

Contacts

  • Teacher: Prof. Gilles Louppe (g.louppe@uliege.be)
  • Assistants: Samy Aittahar (saittahar@uliege.be), Antoine Wehenkel (antoine.wehenkel@uliege.be)